Освічений абсолютизм

Дистанційне навчання. Всесвітня історія. 8-Б,В класи

 

Учитель: Гаврилюк Ю.П.

 

Освічений абсолютизм

 

«Освічений абсолютизм» політика, здійснювана у XVIII ст. в деякихєвропейських монархічних державах. Її змістом було знищення або перетворення «згори» найбільш застарілих феодальних порядків. Монархи, які здійснювали цю політику, зображували своє правління як союз королів і філософів.

*  *  *

Риси «освіченого абсолютизму»

  •  Меркантилізм
  •  Віротерпимість
  •  Бюрократична централізація
  •  Поширення освіти
  •  Ліквідація феодальних наслідків
  •  Деспотизм у проведенні реформ
  •  Реформа судочинства – єдина система для всіх
  •  Практично у всіх країнах наставала реакція

 

*  *  *

Меркантелізм – економічна політика, що полягала в активному втручанні державної влади в господарське життя країни

*  *  *

 

Землі імперії Габсбурґів
 
 

Габсбурґи – династія, яка правила в Австрії (1282–1918 рр.) і була імператорами Священної

Римської імперії (1438–1806 р.)

Австрійські

Нідерланди

Австрія,

німецькі

князівства

Ломбардія,

Неаполь,

Сардинія

Чехія, Словаччи-

на,Моравія

Сербія,

Хорватія

Південна

Польща

Буковина,

Галичина,

Закарпатська Україна

Угорщина,

Трансільванія

 

Австрійська імперія Габсбурґів

 

Дата

Подія

1439 р.

Престол Священної Римської імперії посіла династія Габсбурґів. Володіння Габсбурґів дозволили підняти економіку. Столиця була перенесена до Відня

1555 р.

Укладення Аугсбурзького миру

1556 р.

Частина Священної Римської імперії відійшла до Фердінанда ІІ

1564–1576 рр.

Правління імператора Максиміліана ІІ. Конфесійна епоха – підтримка всіх напрямків

1576–

1612 рр.

Правління імператора Рудольфа ІІ. Поразки в австрійсько-турецькій війні (1593–1606 рр.), конфлікти між Габсбурґами,

жорстоке переслідування протестантів – послаблення влади

1618–

1648 рр.

Тридцятилітня війна, розорення німецьких земель

1619–

1637 рр.

Правління Фердінанда ІІ – поширення конфлікту між протестантами та католиками

Друга

половина

XVII ст.

Правління імператора Леопольда І. Нове піднесення імперії –

протистояння з Францією та зближення з Англією. Війна за

іспанську спадщину.

Війни з Туреччиною, входження до складу імперії Трансільванії, Угорщини та частини Сербії

1705–

1711 рр.

Початок правління Йосифа І, Карла VІ – укріплення частин

імперії, напрямок на незалежність частин

1713 р.

Видання Карлом VI «Прагматичної санкції» (право жінок на

австрійський престол)

Середина

XVIII ст.

Війна за австрійську спадщину – імператором став не Габсбурґ

1745 р.

Габсбурґи знову очолили імперію – імператором став Франц І.

Його співправителем стала Марія Терезія (проведення реформ)

1756

1763 рр.

Семилітня війна

1765–

1780 рр.

Співправління Марії Терезії та її сина Йосифа ІІ. Політика

«освіченого абсолютизму».

Продовження кризи в Австрійській імперії Габсбурґів

 

Реформи Марії Терезії

 

Економічні реформи:

  •   Зміна податкової системи – перепис населення, єдиний податок
  •  Створення спеціальної структури для управління фінансами
  •  Ліквідація внутрішніх кордонів

 

Сільське господарство:

  •  Обмеження панщини до трьох днів
  •  Надання права селянам на викуп
  •  Зменшення сільських повинностей

 

Освіта:

  •  Створення державної системи освіти
  •  Створення вищих навчальних закладів
  •  Відкриття безкоштовних шкіл для простого народу

 

Державне управління:

  •  Створення Державної ради
  •  Реформа адміністративного управління

 

Релігійна реформа:

  •  Обмеження впливу церкви
  •  Запровадження державної цензури замість церковної
  •  Звільнення навчальних закладів від єзуїтів

 

Військові реформи:

  •  Збільшення армії
  •  Створення Військової академії
  •  Створення мобілізаційної системи
  •  Довічна служба в армії

 

Законодавча реформа:

  •  Розділення судової та адміністративної влади
  •  Створення єдиного зводу законів
  •  Основи торговельного, вексельного, судового права

 

Промисловість:

  •  Протекціонізм
  •  Звільнення нових підприємств від податків

 

 

Реформи Йосифа ІІ
 

Адміністративна реформа:

  •  Поділ держави на області на чолі з намісниками

 

Сільське господарство:

  •  Скасування кріпацтва

 

Освіта:

  •  Перехід освіти під контроль держави
  •  Передання майна монастирів на потреби освіти

 

Релігійна реформа:

  •  Толерантний пакт (указ про віротерпимість)
  •  Закриття монастирів та орденів
  •  Перехід церкви в залежність до держави

 

Промисловість:

  •  Політика протекціонізму

 

*  *  *

Протекціонізм – економічна політика держави, спрямована на захист національної економіки від іноземної конкуренції шляхом введення високих мит на товари, що ввозяться з-за кордону

*  *  *

 

Виникнення Прусської держави

 

Прусська держава

 

 

 

Бранденбурґ

 

Пруссія

Х ст. – підкорення земель полабських слов’ян (столиця Бранібор, перейменована на Бранденбурґ) – виникнення маркграфства.

Перетворення на курфюргерство

(від 1415 р. правили Гогенцоллерни)

ХІІІ ст. – захоплення земель

слов’ян-пруссів – виникнення держави Тевтонського ордену.

Герцогство Пруссія перейшло

до Гогенцоллернів у 1618 р.

 

 

 

Об’єднання земель, виникнення Брандебурзько-Прусської держави.

Курфюрст Фрідріх ІІІ став прусським королем Фрідріхом І, за якого

виникло королівство Пруссія.

Фрідріх-Вільгельм І (1713–1740 рр.) – створив 90-тисячну армію.

Фрідріх ІІ Великий (1740–1786 рр.) – політика «освіченого абсолютизму», проведення реформ. Участь у Семилітній війні (збереження Сілезії, контроль південного узбережжя Балтійського моря)

 

 

Реформи Фрідріха ІІ Великого

 
 

Економіка

 

Судочинство

Меркантилізм.

Розвиток промисловості

Суд відокремлений від чиновників.

Заборона тортур.

Запровадження «одного закону для всіх»

Сільське господарство

 

Військо

Поява нових культур.

Колонізація малозаселених земель

Створення 150-тисячної армії.

Використання нових методик війни

Освіта

 

Законодавство

Загальна початкова освіта

 

Скасування кріпацтва у своїх землях

Державне управління

 

Релігія

Централізація влади

 

Віротерпимість

 
 
 
 

Епоха палацових переворотів в Росії

 

Час правління

Імператор

1725–

1727 рр.

Катерина І (дружина Петра І) – підтримана гвардійськими

полками (фактично правив Олександр Меншиков). Полегшила службу дворян в армії, зменшила подушну подать

1727–

1730 рр.

Петро ІІ (онук Петра І) – підтриманий гвардійськими полками – заслання Олександра Меншикова, правління старої знаті –Долгоруких

1730–

1740 рр.

Анна Іоаннівна (племінниця Петра І) – запрошена на російський

престол Верховною Таємною Радою (фактично правив

Бірон – «біронівщина»). Основні посади обіймали іноземці

(переважно німці)

1740–

1741 рр.

Іван VI Антонович (правнук Івана V) – немовля при регенті

Біроні

1741–

1761 рр.

Єлизавета Петрівна (дочка Петра І) – підтримана гвардійськими полками (фактично правили брати Розумовські, Шувалови та Воронцови). Дворяни отримали розширені привілеї, були створені сприятливі умови для розвитку промисловості та торгівлі, науки та культури

1761–

1762 рр.

Петро ІІІ (онук Петра І) – відкликав російські війська із

Семилітньої війни. Був скинутий дружиною

1762–

1796 рр.

Катерина ІІ (німецька принцеса, дружина Петра ІІІ) – підтримана гвардійськими полками та знаттю

 

 

Правління Катерини ІІ (1762–1796 рр.)

 

Особливості правління:

  •  Політика «освіченого абсолютизму»
  •  Продовження перетворень Петра І
  •  Укріплення абсолютизму
  •  Фаворитизм
  •  Посилення кріпацтва
  •  Урахування суспільного настрою, особливо дворян
  •  Наявність певної програми перетворень

 

 

Реформи Катерини ІІ

 

Державне управління

 

Суспільство

Поділ Сенату на департаменти.

Ліквідація гетьманства в Україні

«Жалувана грамота дворянству».

Губернська реформа

Церковне життя

 

Законодавство

Секуляризація монастирських

володінь.

Передача монастирських селян під

державне управління

Комісія для складу нового зводу

законів – представники всіх станів

(окрім кріпаків)

Економіка

 

Освіта

Вільне заснування будь-яких промислових підприємств.

Політика меркантилізму

Відкриття нових навчальних

закладів.

Навчальні заклади для жінок –

Смольний інститут.

Створення вчительської семінарії

для підготовки вчителів.

Відкриття народних училищ

Колонізація

 

Німецькі колоністи в Північному

Причорномор’ї та Поволжі

 

Домашнє завдання: Опрацювати § 23

 

Слідкуйте за змінами на цій сторінці!