Казки, «створені самим життям»

Урок підготувала Висоцька Наталія Євгенівна,
вчитель ЗШ №15 м.Вінниці

 

Світова література. 5 клас

Тема:  Казки, «створені самим життям». Г.К. Андерсен – відомий казкар» 

 

Мета: дати учням відомості про життя і творчість Г.К. Андерсена; поглибити знання змісту казок; розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання; виховувати любов до казок Г.К. Андерсена, прагнення досягати поставленої мети (на прикладі життя казкаря).

Обладнання: виставка книг, ілюстрації до казок, портрет Г.К. Андерсена, карта світу, фотографії, музика Е. Грига, Сен-Санса.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, географія, музика.

 

I. Організаційний момент

 

II. Оголошення теми, мети

 

III. Актуалізація опорних знань

– Скажіть, чи відомо вам ім’я Г.К. Андерсена?

– Коли вперше ви познайомилися з його казками?

– Які з них є вашими улюбленими?

Якими є ваші очікування від сьогоднішнього уроку?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя (Звучить муз.Е. Грига).

  Сьогодні у нас незвичайний урок.  Ми здійснимо подорож у казку. А допоможуть нам у цьому присутні тут біографи, літературознавці, бібліографи, актори. Але хто це?

(Тихенько, навшпиньках входить Оле-Лукойє з двома парасольками – різнокольоровою і чорною. Він підходить до столу, сідає в крісло, розклавши парасольки).

2. Виступ Оле-Лукойє.

Ось і я! Ви мене, напевно, впізнали? Адже я живу на світі другу сотню  років! Я – Оле-Лукойє! Я казкар і розповідаю свої історії, схожі на казки, тільки хорошим і добрим людям. І для вас я підготував дуже цікаву історію з життя людини, яка стала королем, не маючи корони, і завоювала весь світ, не вміючи тримати в руках меч. Слухайте…

(Звучить муз.Сен-Санса «Лебідь»).

3. Виступають Біограф, Географ, які у казковій формі розповідають присутнім основні відомості з життя письменника.

Бібліограф знайомить з виставкою книг та ілюстрацій до них.

4. Театралізована вікторина.

Спробуйте пригадати казки Андерсена, фрагменти яких підготувала для нас творча група акторів.

(Актори у виді пантоміми або інсценування невеликих фрагментів казок просять відгадати, про кого з героїв Андерсена йде мова).

Задіяні фрагменти з казок: «Нове вбрання короля», «Свинопас», «Принцеса на горошині», «Дюймовочка», «Гидке каченя», «Русалонька» з музичним супроводом.

5. Інсценування окремих епізодів казки «Снігова королева».

6. Слово героям нашої подорожі:

Оле-Лукойє: А ось тепер наша казка дійсно закінчилася.

Біограф: А може, це була і не казка. Великий казкар помер більше ста років тому.

Географ: В столиці Данії – Копенгагені, в Королівському саду, йому збудували пам’ятник. Вхід у копенгагенський порт охороняє статуя Русалоньки, героїні однієї з найдивовижніших казок Андерсена. А в столиці Італії – Римі – є чудовий палац, який має назву «Палац Снігової Королеви».

V. Узагальнення та систематизація

1. Мікрофон.

Що найбільше вам сподобалося  сьогодні на уроці?

Що вразило?

Що здивувало?

Чому навчила вас казка про Казкаря?

2. Слово вчителя.

Сьогодні ми разом із Андерсеном сміялися над голими королями і принцесами на горошині, вчилися у гидкому каченяті бачити прекрасного лебедя, розтоплювати лід у серцях.

Тепер ви знаєте, хто став королем, справжнім власником людських душ, не маючи корони, хто підкорив увесь світ, навіть не вміючи тримати в руках меча. Адже казки Г.К. Андерсена вчать людяності, добру, любові, тому що їх «створювало саме життя».

 

VI. Підведення підсумків, виставлення оцінок

 

VII. Домашнє завдання

Намалювати ілюстрацію до улюбленої казки.
Скласти кросворд за темою уроку.