Складання таблиць додавання і віднімання числа 5

Урок підготувала Волосенко Олена Юріївна,
вчитель ЗШ №15 м.Вінниці

Математика. 1 клас

Тема: Складання таблиць додавання і віднімання числа 5. Складання і розв’язування прикладів і задач. Збільшення і зменшення числа на кілька одиниць
 

Мета:

  ознайомити учнів із таблицями додавання і віднімання числа 5, формувати навички додавання і віднімання числа 5, закріпити вміння збільшувати і зменшувати число на кілька одиниць, складати і розв’язувати приклади і задачі;

  розвивати логічне мислення , творчу уяву, пам’ять, математичне мовлення;

  виховувати  почуття  взаємодопомоги, охайність при виконанні письмових робіт.

 

Обладнання:  предметні малюнки,  геометричні фігури, презентація.

 

І. Організація класу до уроку

 
Я всміхаюсь сонечку:                  Я всміхаюсь друзям,            
Здрастуй, золоте!                    Зичу їм тепла!                
Я радію снігові:                            Гостям усміхаюся,
Хай не розстає!                        Зичу їм добра!
 
 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Інсценізація та мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Діти, сьогодні до нас на урок завітав гість, а який, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.

 
  В лісі тваринка живе полохлива,
  Добра, пухнаста, та дуже ляклива.
  Вушка вона притискає свої,
  Шурхіт усякий лякає її. (Заєць)
 
 
 

Зайчик: Скоро Новий рік і моя ялинка засяє  яскравими вогнями. Вона буде найкращою в лісі!

Доброго дня, діти! Я прийшов запросити вас на Новорічне свято , яке відбудеться в нашому лісі!

Чаклунка:    

  Свята не буде! Ніколи твоя ялинка не засяє! Хіба виконаєш всі мої завдання за 35 хвилин, тут же, без підготовки. Та вони тобі не під силу. Не сяяти твоїй ялинці!

Зайчик:

  Що робити? Що робити? Ой, дітки, допоможіть мені, будь ласка! Я так хочу, щоб новорічна ялинка засяяла!

Вчитель: Ну, що, діти, допоможемо!? То швидше до роботи!

2. Фронтальне опитування

 «Щоденне повторення – міцніші знання»

    а) Як називаються числа при відніманні?

    б) Як називаються числа при додавання?

    в) З яких частин складається задача?

    г) Число 5 збільшили  на 2.

    д) Число 8 зменшили на 4 .

3. Усний рахунок

Вчитель: Діти, допоможемо зайчику відшукати потрібну морквинку. Її потрібно покласти у кошик.                 

5 + 3            4 + 5        10 5       5
   1                  8                9             5

Що спільного у цих прикладах? (Цифра 5)  

Що ви знаєте про число 5?

а) означає 5 предметів при лічбі;                                          

б) має сусідів 4 і 6;

в) 5 – це одноцифрове число;

г) 5 це 1 і 4; 2 і 3; 3 і 2 ; 4 і 1.

д) 5 це непарне число;

4.Каліграфічна хвилинка                                                         

Вчитель: «А тепер уже пора взятися і до пера.
                  Зошит відкривай, хвилинку каліграфії розпочинай».

Діти прописують цифру 5. (Перегляд слайду)             

 

ІІІ. Робота над темою уроку

Вчитель: Щоб додати чи відняти ,
                  Треба нам таблицю знати.

1. Оголошення теми і мети уроку

  Сьогодні на уроці ми  розглянемо таблицю додавання і віднімання числа5 до одноцифрових чисел, будемо складати і розв’язувати приклади й задачі, збільшувати і зменшувати числа; розвивати мислення, увагу.

2. Пояснення нового матеріалу

  Робота з таблицею.

        1 + 5 =                10 5 =

        2 + 5 =                  9 5 =

        3 + 5 =                  8 5 =

        4 + 5 =                  7 5 =

        5 + 5 =                  6 5 =

3. Хвилинка відпочинку (зарядка для очей)

4.Робота над задачею (слайд)

Умова задачі: У Зайчика було 5 морквинок, а у кролика 4.

Запитання задачі: Скільки морквинок у звірят?

Аналіз задачі 

  Про кого задача?

  Про що задача?

  Скільки морквинок у зайчика?

  Скільки морквинок у кролика?

  Яке запитання задачі?

  Якого типу ця задача?

  Якою дією буде розв’язуватися?

Розв’язання задачі:

    5 + 4 = 9 (м.)

    В.: 9 морквин.  

 

ІV. Фізкультхвилинка

      Сірі зайчики маленькі                          А щоб добре працювати,
            (руки на поясі),                                            (нахил вліво),
      Вушка в них довгенькі                          Треба трішки пострибати – 1, 2, 3, 4
      (руками показують «вушка»).                              (стрибки).
      В лісі грались, веселились                  Відпочили,  розім’ялись
            (плескають в долоні),                                  (згинання рук)
      Працювати вже втомились                 Й до роботи знову взялись!
               (нахил вправо).                                         (сідають за парти)

 

V. Первинне закріплення за вправою з підручника

Запис і розв’язок прикладів на сніжинках:

          4 + 5=                        8 5=

          7 5 =                       9 3=

 

 

 

Геометричний матеріал. Робота в парі. 

Вчитель: В парі працюємо, дружбу цінуємо.

 

  Відгадайте загадку:

Очі чорнії вуглинки, ніс – з великої морквинки,                                  
І холодна, і біленька, дуже-дуже вже чудненька.
                                                                           (Снігова баба)

  Давайте і ми з геометричних фігур складемо снігову бабу.

 

 

 

VI. Підсумок уроку

Вчитель:

              Молодці, мої малятка,
              Любі хлопчики й дівчатка.
              Усі завдання розв’язали –
              Зайчика ми врятували!

Чаклунка разом із дітьми: Раз, два, три – ялиночка, світи!!!

Зайчик:      Дуже вдячний діти вам,  
                    Добрим, дружнім школярам!
 

Вчитель:

  Діти, що ми робили на уроці?

  Яке завдання від чаклунки вам найбільше сподобалося?

  Молодці, дякую вам за працю на уроці. А зайчик роздасть своїм новим друзям новорічні сюрпризи!