У царстві квітів 2

У царстві квітів (продовження)

 

У царстві квітів

У царстві квітів

 
Якщо і слід чомусь поклонитися, так це рослині,
 від неї людина черпає все необхідне для життя

 Массаїтов

Природу недарма називають чарівницею. Це не тільки невичерпна скарбниця багатств, джерело життя, природа  дарує людям здоров’я, силу, чистоту, пробуджує в них почуття людяності, щирість, сердечність і доброту.

Наша школа – це дім, де панує добро, любов і краса. Керуючись  цими почуттями, вчителі  кафедри природничих наук в 2005 році організували галерею кімнатних рослин, яка відповідно до наказу директора школи №36 від 04.04.2006р. «Про створення музею кімнатних рослин»,  була переіменована в природничий музей.

Витяг з вищезазначеного наказу:

З метою розширення і збагачення знань учнів про природу, красу рослинного світу  формування в підростаючого покоління навичок кімнатного квітникарства, вміння доглядати за рослинами, підвищення інтересу до пошукової та краєзнавчої роботи, проведення еколого -натуралістичних заходів, з ініціативи методичного об’єднання вчителів природничого циклу, зважаючи на актуальність, доцільність і зацікавленість учнівського колективу та достатню кількість експонатів,

наказую:

1. Шкільну галерею кімнатних рослин, розташовану в приміщенні методичного кабінету, переіменувати в природничий музей.

2. Завідувачем призначити заступника директора школа з навчально-виховної роботи Пастух Л.М.

3. Пастух Л.М.:

3.1. Легалізувати музей кімнатних рослин , порушити клопотання перед управлінням освіти Вінницької міської ради про офіційне визнання, взяття музею на облік та вручення свідоцтва».

Наказом  начальника управління освіти Вінницької міської ради«Про підсумки проведення міського огляду-конкурсу «Галерея кімнатних рослин»  №259  від  18.04.2006р. – визнано переможцем «єдиний у місті музей квітів, який вражає географією представлених у ньому кімнатних рослин, що гармонійно вписується в загальний інтер’єр навчального закладу».

Музей кімнатних рослин здійснює свою роботу відповідно до Положення про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки. №640 від 04.09.2006 р. (Інформаційний збірник МОНУ. 2006. №36. С. 23).

Відповідно до річного й перспективного плану роботи, музей кімнатних рослин щороку проводить певну освітньо-виховну роботу серед учнів, надає можливість учителям використовувати матеріали музею в навчально-виховному процесі. Ведеться  документація: в картотеку заносяться придбані для музею експонати, обліковуються навчальні заняття, екскурсії для учнів, масові заходи, консультації, зустрічі. У жовтні 2008 року в закладі з питання обміну досвідом із еколого-просвітницької роботи гостями школи побувала польська делегація, під час перебування якої учасники клубу «Гармонія» презентували роботу музею.

Музей став свого роду лабораторією, працюючи в якій, учні вчаться спостерігати й розуміти життя рослин, любити їх, розмножувати й прикрашати класні кімнати та коридори школи, а головне – правильно доглядати за рослинами, керувати їхнім розвитком.

Пастух Л.М.- ініціатор ст...
Пастух Л.М.- ініціатор створення, завідувачка  музею кімнатних рослин
Учениці 6-Б класу з задов...
Учениці 6-Б класу з задоволенням працюють у музеї
У квітів санітарний день
У квітів санітарний день
Рибчинська Ю. не боїться ...
Рибчинська Ю. не боїться висоти
Жупанова Д. з нетерпіння...
Жупанова Д.  з нетерпінням чекає зустрічі з квітами
Жупанова Д. поливає росли...
Жупанова Д. поливає рослини
Яка ж розкішна монстера!
Яка ж розкішна монстера!
Улюблена рослина Мушит Н....
Улюблена рослина Мушит Н. - драцена
Малюкова Ю. ретельно догл...
Малюкова Ю. ретельно доглядає за квітами
Малюкова Ю. в музейних ха...
Малюкова Ю. в музейних хащах
До квітів - лише з гарни...
До квітів - лише  з гарним настроєм (Пастух Л.М.)
Пийте водичку, любі
Пийте водичку, любі

Важливе місце займає робота з довідковим матеріалом. Готуючись до занять, учителі Чульфа Л.В., Білоконна Н.В., Уманець О.О. використовують спеціальну літературу, відшукуючи відповіді на численні запитання, які задають учні.

Активісти ради музею, що входять до складу прес-центру «Вісті з музею» упорядкували  папки з пізнавальною інформацією «Догляд за рослинами», «Квіти в нашому житті», «Легенди і міфи про квіти», «Яка ти квітка», «Що потрібно знати про кімнатні рослини», «Улюблені квіти», «Це цікаво», складено й оформлено фотокаталог рослин музею.

Члени клубу любителів природи і здорового способу життя «Гармонія» (відповідальна вчитель біології Білоконна Н.В.) проводять просвітницьку роботу серед учнівської молоді, сприяють естетичному вихованню, організовуючи екскурсії в музей кімнатних рослин.

Учні-розпорядники стежать за організацією роботи, порядком, учні-екскурсоводи працюють за планом:

1. Зустріч і привітання відвідувачів.

2. Художня частина: «Мандри з домашніми рослинами».

3. Парад кімнатних рослин.

4. Відповіді на запитання.

5. Вручення всім присутнім буклета-довідки про музей, бажаючим – живців кімнатних рослин.             

Члени клубу “Гармонія” найбільше люблять проводити екскурсії взимку, «коли за вікном сніг, коли одноманітна біла завіса заступила радісну зелень, коли мороз скував квіти й оголені дерева. У цей час навіть байдужі до природи люди з сумом згадують літо й з ніжністю поглядають на рослини, що стоять на вікні» (М.М. Верзилін, «Мандри з домашніми рослинами»).

Заслуговує на увагу така форма роботи, як використання можливостей музею для виконання програм, зокрема надання методичної і практичної допомоги вчителям школи І-ІІ ступеня в проведенні уроків природознавства на тему «Способи вегетативного розмноження рослин».

Серед учнів молодших класів створений загін «Юні квітникарі»; старша група передає досвід  роботи з питання розмноження й догляду за рослинами.

Так, у 2012 році дослідницький проект учня 7-А класу Довбанюка Владиславана тему «Роль кімнатних рослин у житті школи» отримав високу оцінку журі конкурсу в номінації «Галерея кімнатних рослин», проведеного в рамках Всеукраїнських трудових акцій та суспільно корисної роботи «Турбота молоді тобі, Україно!» – І місце (керівник роботи Білоконна Н.В.).

 

З метою обміну досвідом роботи щодо проведення тематичних природоохоронних проектів, ділових ігор, наукових конференцій, створення екологічних музеїв, координатори роботи з екологічного навчання і виховання заступник директора  Пастух Л.М., вчитель біології Уманець О.О., директор школи Черешнюк О.І. відвідали гімназію №2, навчально-виховний комплекс №4 та спеціалізовану школу №12 міста Хмельницького, започаткували дружні стосунки з кафедрами природничих наук Київської гімназії №178 та Голосіївським ліцеєм №141 м.Києва, де відвідали оранжерею кімнатних рослин. У музеї кімнатних рослин можна побачити багато гарних і різноманітних рослин, у кожної з яких своя історія, за кожною потрібен особливий догляд. Учителі та школярі з великим бажанням доглядають за квітами, створюють цікаві композиції з кімнатних рослин.

Оформлено експозиції «Королева бегонія», «Фіалковий край», «Кактусятія», «Країна фіалок».

Фахівці  МО природничих наук – ентузіасти квіткової справи. Доглядаючи за квітами, кожен із них залишає в музеї маленьку частинку своєї душі, віддаючи її квітам.

Тут після робочого дня педагоги проводять частину свого вільного часу, відпочивають душею і набираються сили, вбираючи енергію рослин.

Процько Ю.С. та Пастух Л...
Процько Ю.С. та  Пастух Л.М. після засідання ради музею
Фотоматеріали для газети ...
Фотоматеріали для газети
Уманець О.О. - керівник е...
Уманець О.О. - керівник екологічних проектів
У вчителя хімії Чульфи Л....
У вчителя хімії Чульфи Л.В.теж є справи в музеї
Ентузіаст музейної справи...
Ентузіаст музейної справи Паньковська Л.М.
Еккурсію проводить Білоко...
Еккурсію проводить Білоконна Н.В.
Гуртківці на занятті - зм...
Гуртківці на занятті - змістовна й цікава інформація про квіти
Основне - правильний догл...
Основне - правильний догляд за рослинами

 Вірш про музей

Одного дня, щоб настрій свій підняти,
Я завітала у музей рослин кімнатних.
Побачила картину там незвичну –
У школі міні-сад є ботанічний!
 
Дбайливі руки в нім зібрали квіти,
Які ростуть по всьому, мабуть, світу:
І цикламен, і фікус різних видів,
І молочай росте тут пальмовидний,
І Кала ефіопська екзотична,
А дифенбахія так просто фантастична!
 
Серед краси душа відпочиває,
Спасибі Вам за цей куточок раю!

 

Співпрацює шкільний музей з Обласною станцією юних натуралістів: викладачі Калиновська М.М. веде гурток «Юні натуралісти», Джулинська Н.В. – гурток «Юні квітникарі». На базі музею було проведено засідання круглого столу на тему «Екологічна освіта школярів», у якому взяли участь студенти Вінницького педагогічного університету та викладач кафедри природничих наук, заступник декана з виховної роботи Дабіжук Т.М. Результатом зустрічі став обмін зібраної про рослини інформації для оформлення міні-паспортів музейних рослин та обмін сценаріями позакласних заходів.

З метою популяризації інформації про музей, оприлюднення форм і методів роботи музеїв даного профілю, учасники гуртка «Юні  журналісти» (керівник Нікіфорова Н.Г.) підготували матеріали, що були надруковані в газеті «Кур'єр» від 21 квітня 2010р. №16 (383).

Дещо із надрукованого:

Куточок живої природи

У нашому шкільному музеї рослин дуже цікаво і гарно. Там зберігаються такі екзотичні рослини, як дифенбахія, колеус, драцена маргіната, мон­стера, кротон, хлорофітум та багато-багато інших. Діти й учителі, котрі доглядають рослинки, за­ряджаються новою енергією, гарним настроєм і стають добрішими. Рослини також добре почува­ються в оточенні юних любителів природи.

І вчителям, і учням подобається спостерігати за процесом розвитку рослин, доглядати за зелени­ми друзями, отримуючи їхнє тепло. Про кожну рослину в музеї є максимум пізнаваль­ної інформації. Можна дізнатися про тонкощі догляду за вазонами, визначити свою квітку за знаком зодіаку та знайти про неї міф або леген­ду. Багато інших цікавинок знають учні-екскурсоводи.

Дуже приємно мати куточок живої природи у рідній школі. Якщо ви бажаєте завітати до нашо­го музею, звертайтеся до групи "Гармонія", яка влаштує незабутню екскурсію.

                                                                                                            Петрова Анастасія 6-Б клас

Наше зелене царство

Оточувати себе рослинами люди почали в далекі часи. Багатство природи, всі відтінки і кольори квіткової фантазії зберігаються та збагачуються в кімнатних рослинах, адже квіти – наші живі друзі. Вони відчувають настрій, ніби сумуючи за тими, хто доглядає їх. Рослини дарують радість і тішать око в хвилини втоми. Тому я із задоволенням відвідую шкільний музей кімнатних рослин – наше зелене царство.

Найкраще проводити екскурсії взим­ку, коли за вікном сніг. У цей час навіть байдужі до природи люди з ніжністю дивляться на рослини, що знаходяться в приміщенні.

Не тільки учні, але й дорослі з ціка­вістю слухають інформацію про багату флору нашого музею. Шкільний му­зей відвідала навіть польська делега­ція, яка часто приїздить до Вінниці, щоб обмінятися досвідом з питань еко­логічного виховання молоді. "Книга відгуків" поповнилася словами подяки та теплими побажаннями від колег із Польщі.                                                                                      

                                                                              Дмитрієва Марина 7-В клас

З метою підвищення ролі музею в навчально-виховному процесі, пізнання законів природи, взаємозв’язок її окремих компонентів, розширення світогляду, знань та уяви учнів про зміни в житті кімнатних рослин, проведення заходів для забезпечення найсприятливіших умов для повноцінного функціонування рослин, вчителі кафедри природничого циклу ведуть науково-дослідницьку та пошукову роботу.


 

Науково-дослідницька робота

Музей постійно живе, діє. Використовуючи експонати музею і водночас доглядаючи їх, діти поглиблюють свої знання з біології рослин, розвивають практичні вміння і навички здійснення вегетативного розмноження. Знайомляться з особливостями мінерального живлення рослин;  поняттям про «грунт» як важливий чинник зовнішнього середовища для рослин; добрива, макро- і мікроелементи; звертають увагу на питання науковообгрунтованого внесення мінеральних добрив у грунт. Результати досліджень і спостережень оформлюються у вигляді таблиць та висновків.

Учителями нашої школи розроблені матеріали для практичних занять, які можна використовувати під час уроків, засідань природничих гуртків, тематичних виховних годин.

Пропонуємо розробку одного з практичних занять.

Рід Хлорофітум (Chlorophytum)

Нараховує близько 250 видів рослин і належить до сімейства лілейних. Це граціозна багаторічна трав'яниста рослина зі звисаючими повітряними вусами родом із тропічних лісів Південної Африки. У Європу був завезений в 19 столітті і зараз є однією з найпоширеніших кімнатних рослин.

Хлорофітум витончена листяно-декоративна розеточна рослина з довгими, схожими на стрічки, вигнутими, блідо-зеленими із кремовими або жовтими смугами, зібраними в пучки листками і довгими квітконосами, на яких розвиваються дрібні білі квіточки. Після відцвітання на квітконосах розвиваються маленькі розетки листків, що дають у свою чергу, довгі квітконоси, на яких знову утворюються рослини. Таким чином, створюючи триповерхову гарну ампельну бахрому, цілий каскад яскравих листочків, що дало привід до народної назви цієї рослини «фата нареченої». Ще його називають «рослина–павук». Коріння соковите, біле потовщене іноді бульбовидне. Хлорофітум невимоглива рослина, і вирощувати його не складно навіть для починаючих аматорів кімнатного квітництва.

Рекомендується для озеленення світлих мало- і середньо-габаритних житлових, побутових, навчальних, виробничих приміщень, а також композиційних аранжувань, створення букетів.

Догляд за Хлорофітумом

Місце розташування: яскраве розсіяне світло. Добре росте біля східного або західного вікна. Може рости і на північному вікні, але в занадто темному місці рослина витягається, листя блякне, відвисають; у результаті втрачається декоративна привабливість. На південному вікні потрібно притіняти від полуденного сонця.

Температура: влітку помірна 18-22°С, у теплі дні можна виносити на свіже повітря або помістити рослину на веранді. Взимку не нижче 10°С. Звичайно, невибагливий хлорофітум не загине при несприятливих температурах, але це обов'язково позначиться на його зовнішньому вигляді. Від холодних протягів, або утримувати біля не утепленого вікна шкодять рослині.

Полив: з весни до осені поливають кожні 3 дні. Ґрунт повинен бути увесь час вологий, але не перезволожений. М'ясисте коріння накопичують воду і страждають від надлишку вологи, що викликає негайне гниття. Взимку поливають 1 раз у тиждень. Між двома поливами верхній шар повинен підсохнути.

Вологість повітря: влітку час від часу листки корисно обприскувати і влаштовувати теплий душ, це допоможе позбавити рослину від пилу. Взимку, якщо рослина утримується поруч із опалювальною системою, обов'язково обприскуйте 1 раз у день.

Підгодівля: здійснюють удобрювальні поливання 1 раз в 2 тижні із квітня по вересень комплексним добривом для декоративно-листяних рослин.

Пересадження: щорічно навесні, як тільки коріння покажуться біля дренажного отвору горщика. Великі рослини або старі пересаджують через два роки. Земляний ґрунт приготуйте з 2 частин дернової, 1 частини перегнійної, 1 частини листової землі і 1 частини піску. На дно горщика покладіть шар керамзиту для дренажу

Розмноження: відділенням молодих дочірніх рослин, поділом куща, що розрісся. Пересадження насіннями – дуже рідке.

Шкідники: рідко ушкоджуються шкідниками, але ослаблену рослину можуть уразити попелиця, тріпси, павутинний кліщик.

 

Можливі труднощі при вирощуванні хлорофітума:

Рослина витягається, листя блякне - недостатнє освітлення.

Коричневі плями на краях листків або на їхніх кінчиках - пересушування земляної грудки, або рослина була залита водою.

Потовщення коріння (бульб) - при нерегулярному поливі.

Розетка листків стала загнивати - причина може бути в тому, що ґрунт був перезволожений внаслідок рясного поливу, особливо в зимовий період.

 

Застосування в кімнатному квітникарстві:

Хлорофітум є одним з найпоширеніших невибагливих кімнатних рослин. Він швидко зростає, а навесні і влітку на тонких довгих стеблах, зеленого або жовтого кольору (в залежності від виду), з'являються спочатку дрібні білі квіти, а потім з них інколи достигає чорне насіння у зеленій оболонці пірамідальної форми. Дуже часто з незапилених квітів згодом з’являються крихітні розетки листя, замість насіння. Їх можна відокремити від рослини і вкоренити. Рослина ця невибаглива, хоча влітку вимагає рясного поливу.

Можливості рослини вивчені не повністю. Хлорофітум поглинає формальдегід, чадний газ, який виділяється теплоізоляцією з синтетичних матеріалів у квартирі середньої величини, виділяє фітонциди. Володіє значним бактерицидним ефектом. Вчені встановили, що за добу рослина може знищити близько 80% хвороботворних мікроорганізмів, що знаходяться в безпосередній близькості від рослини.

Цікаво, що його очисні властивості помітно посилюються, якщо покласти в квіткові горщики активоване вугілля.


Пастух Л.М.